fredag 15. juni 2012

13.06.2012 Fødte Bente 6 flotte tisper!

Onsdag: 13.06.2012 fødte Bente 6 tisper!

Jeg reiste noe før fra jobben på onsdag, og ble møtt av Tara som febrilsk prøvde å fortelle meg noe,
hun peip og pistret og løp frem og tilbake. Jeg skjønte med en gang at nå var fødselen startet, da jeg gikk inn på soverommet hvor valpe kassen står, lå det en liten tispe valp som akkurat hadde kommet til verden!
Ca 30 min senere kom valp nr 2 også en tispe, dette tegnet godt tenkte jeg, men akk, hvor lenge var Adam i paradiset?
For valp nr 3 tok det sin tid med, prøvde å gå inn og stimulere til veer, men det ble ikke noe fart i de, Bente ville ut, så jeg tok henne med utenfor så hun kunne få gjort fra seg, inn igjen og ut, det var tydelig
hun syntes det var gått å komme litt ut og få rørt på seg. Mulig hun merket at ikke alt var som det skulle?
Jeg ringt Veterinæren, og forklarte situasjonen og hun mente jeg skulle vente ytterlig 30 min, før jeg tok kontakt igjen for å se om valpen kom av seg selv, men nei det gjorde den ikke så i mellomtiden hadde jeg gjort klar ny valpe kasse.
Vi kom ned til veterinæren som tok røntgen og telte 4 valper til! 
Da så vi tydelig at den ene valpen lå og stengte for fødsels kanalen, de prøvde så å snu den, men det gikk ikke. Det ble satt en V-sprøyte som skulle gjøre sånn at veene skulle begynne igjen, uten hell.
Ultralyd ble tatt for å se om hjertet slo, noe det gudskjelov gjorde, så begynte kampen mot klokken......
Må si jeg begynte å få lettere panikk!
Det ble klargjort til keisersnitt, de to tispene ble lagt til Bente så de skulle få i seg melk!
Vi fikk spørsmål om vi ville være med å hjelpe, klart vi ville, bare vi slapp å se Bente ble skåret opp.
Jeg gråt og var veldig skeptisk på at dette skulle gå greit, men trøstet meg med at, tross alt hadde hun fått 2 velskapte jenter! 
Så ble første valp tatt ut, Per Wiggo tørket og masserte den, og plutselig begynte den å pipe.
Da kom de på løpende bånd, så vi fikk ikke tid til så se kjønnene på da. Må bare si vi ble noe forskrekket over at det kun var tisper også 6 stk da!
I utgangspunktet hadde jeg blitt glad om det ble 3/4 stk, men 6 hadde jeg aldri drømt om en gang, hun var riktignok kjempe stor men allikevel!
Nå i skrivende stund er valpene 2 dager gamle og Bente er en flott mor som passer godt på de skjønne små!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar