mandag 14. desember 2009

En vakker historie

På butikkdøren hang et skilt: "Valper til salgs".
En liten gutt kom inn og spurte: "Hva koster en valp?"
-Fra 30 til 50 dollar, var svaret.
-Jeg har 2.30- kan jeg få se dem?
Butikkeieren smilte og plystret. Ut fra kennelen kom en tispe løpende, fulgt av 5 valper.
En av dem hadde vansker med å holde tritt.
Den lille gutten merket seg øyeblikkelig valpen som haltet og lå langt etter.
Han spurte:-Hva feiler den vesle der?
Mannen forklarte at dyrlegen hadde oppdaget under fødselen at valpen hadde en skadet hofte og ville halte resten av livet.
Den lille gutten ble ganske opprømt, og utbrøt:-Det er valpen jeg vil kjøpe!
Mannen svarte:- Nei, det ønsker du ikke hvis du tenker deg om. Men hvis du virkelig vil ha han, skal du få han.
Gutten ble tydelig fortørnet. Han så mannen rett inn i øynene og sa:- Jeg vil ikke ha den gratis!
Den er verd nøyaktig like meget som de andre, og jeg vil betale full pris.
Jeg skal betale et avdrag hver enenste måned til han er gjort opp for.
Mannen tok til gjenmæle:-Du kan ikke ønske deg den valpen der, gutt.
Den vil aldri kunne løpe, hoppe og leke lik andre hunder.
Gutten bøyde seg, rullet opp buksebenet og avslørte en vanskapt venstrelegg, stivet av med en stålbjelke.
-Jeg løper ikke særlig godt selv, sa han. - Og valpen vil trenge en som forstår.
Mannen bet seg i leppen.
Han ble fuktig i øynene. Det gikk litt før han sa noe, og da med lav og fremmed stemme:
-Gutten min. Jeg håper hver og en av disse valpene får en eier som deg......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar